dijous, 13 de desembre del 2012

El neorealisme



El neorealisme, va ser posat en pràctica a Itàlia al llarg de la dècada dels quaranta del segle XX. L'etiqueta neorealista no suposa una avantguarda, sinó un retorn a valors ja existents en la cinematografia anterior. Valors que eren els mateixos que després van defensar els teòrics francesos del cinéma vérité. Les qualitats que van venir a definir el conjunt tampoc eren noves.

Entre aquestes característiques cal assenyalar l'ús d'actors no professionals, el naturalisme a l'hora de plasmar la trama, l'ús de localitzacions reals i el rebuig del pintoresc i esterotipat en els personatges. Però el valor bàsic fora potser aquesta presència dels escenaris exteriors, que d'alguna manera resumia una inquietud propera al llenguatge dels documentals. També els directors del neorealisme plasmaven així la quotidianitat, amb els seus anhels i les seves misèries. Qui va acaparar mèrits en aquesta tasca va ser Vittorio de Sica, responsable de films de qualitat indiscutible, com El limpiabotas (1946), Lladre de bicicletes (1948), Miracle a Milà (1951) i Umberto D. (1952).

Com succeeix amb altres tendències, l'ocàs del neorealisme italià va arribar amb la seva estilització i manierisme. Clau en aquesta decadència va ser el llargmetratge Arròs amarg (1949), de Giuseppe de Santis, que va convertir en estrelles als seus protagonistes, Silvana Mangano i Vittorio Gassman. Encara que el seu film mostrava amb afany naturalista un entorn rural. En endavant, el corrent va ser assentant com un model a imitar, sobretot per part de les cinematografies dels països en vies de desenvolupament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada